Koolhydraatbeperkt

Sinds 2013 werkt diëtistenpraktijk Dieet voor jou met het koolhydraat beperkte dieet (50-100 gram) en met het koolhydraatarme dieet (20-30 gram koolhydraten per dag). Hierin hebben we zowel ervaring met cliënten als eigen ervaring. Door verschillende recepten uit te proberen en door deze leefstijl zelf zoveel mogelijk te volgen. Kijk ook naar onze recepten, nieuws berichten en volg onze Facebook pagina.

Eten zoals vroeger
In het koolhydraatbeperkt dieet gaan we eigenlijk terug in de tijd. We gaan terug naar een voeding zonder geraffineerde suikers (gewone suiker, frisdrank, koek, gebak, witbrood en zoet beleg). Een voeding die bestaat uit meer eiwit (vlees, vis, kip, ei, yoghurt en kwark), vet (olie, margarine of roomboter, vette vis en noten) en veel vezels (groenten, noten, zaden en beperkt fruit).

Wanneer er koolhydraten gebruikt worden kiezen we zoveel mogelijk voor complexe koolhydraten zoals noten, zaden en fruit (niet verwerkt) en in beperkte mate voor vezelrijk knäckebröd , koolhydraatarm brood en peulvruchten. Dit is afhankelijk van hoe sterk het nodig is om de koolhydraten te beperken.

Waarom dit dieet
We schrijven dit dieet voor omdat we uit ervaring hebben gezien dat mensen dit advies vaak beter kunnen volhouden dan het traditionele energiebeperkte dieet. Bij het oude advies hadden mensen ook vaak veel trek tussendoor. Daarnaast laten nieuwe wetenschappelijk studies zien dat een koolhydraatbeperking goede resultaten geeft. Het volgen van een leefstijl met minder koolhydraten wordt ook als smakelijker ervaren. Bloedsuikers dalen vrij snel en medicatie kan worden afgebouwd. Ook zijn er verschillende wetenschappers die zeggen dat we ons als mens nog niet genetisch hebben aangepast aan ons huidige eetpatroon (veel suikers, combinaties van suiker en vet). We kunnen als het ware de extra koolhydraten in ons huidige eetpatroon niet verwerken. En gaan hierdoor extra vet aanmaken.

Koolhydraat en vet verbranding
Alle koolhydraten worden in de darmen omgezet in glucose en komen zo in het bloed terecht. Het glucose wordt vervolgens gebruikt als brandstof voor het lichaam. Als er veel koolhydraten in het lichaam zijn, kunnen ze heel gemakkelijk worden omgezet in vet. Dit vet stapelt zich voornamelijk op rond de buikstreek. Als er weinig glucose in het bloed zit moet het lichaam ergens anders brandstof vandaan halen. Dit doet het lichaam door vet te verbranden, wat ook energie en dus brandstof oplevert. Vet kan dus gebruikt worden als brandstof in plaats van glucose uit koolhydraten. De vetverbranding is juist de verbranding die we willen zien om gewicht en vooral in de vorm van vet te verliezen.